Etiketter

lördag 2 mars 2013

Dynafit Nanga Parbat 2014

Nästa vinter kommer Dynafit med ett par riktigt intressanta skidor, byggda med samma tänk som den populära PDG;n men med fokus på roliga åkegenskaper. Den ena, Nanga Parpat kommer med 80mm midja och en vikt på 1000g. Med ett brätte på 116 mm och både rocker och tapper upplevs den betydligt bredare.

1200gram i 171cm, med bindning och ställplatta.

Många av de turer jag gör har långa sega anmarscher och gärna vill jag hinna pricka av fler än en topp. Det har gjort att jag ofta går på riktigt lätta grejor, Dynafit Dy.n.a Evo pjäxor och Movment fish skidor. En uppsättning som verkligen levererar både uppför och på platten. Tyvärr levererar den inte lika bra utför. På hårda jämna förhållanden eller vårsnö är det ok, men i lite bristande skare och djupsnö kan man hålla sig för skratt. Så det jag har letat efter är en skida med lite mer flyt, men fortfarande smal och lätt nog att köra med evo pjäxorna och smala lättglidande hudar.

När Patrik Nordin och Mattias Skantz visade upp nästa års Nanga Parbat och storebror Cho Oyu (88mm midja) och behövde lite höjdmeter på skidorna så ställde jag gärna upp :-) Nu har jag hunnit kört dem i både hårt och vindpackat samt djupsnö och är riktigt nöjd. Skidan flyter riktigt bra och dess korta radie gör den extremt lättkörd i terräng som kräver lite kortare svängar. Att man kan ha så här roligt på en Dy.n.a pjäxa och en 1000grams skida är fantastiskt.  Det går fortfarande inte att jämföra med ett par Dynafit TLT 5:or och en rejälare skida, men jämfört med en raceskida är det ren skidglädje. När terrängen flackar ut och storleken på svängarna växer får man vara på sin vakt då den korta radien ibland bjuder på tvära kast, särskilt i "styrsnö".



Den här uppsättningen tror jag kommer bli min mest använda resten av vintern. Frestelsen att gå med så lätta grejor som ändå levererar så bra åkning gör att TLT 5:orna och Movment Bond-X skidorna nog kommer att få vila på lite fler turer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar