Etiketter

lördag 23 mars 2013

Kungen av Oldfjällen





Långt inne i Oldfjällen står ett mäktigt fjäll och blickar ut över sina småsytrar, Mehkene, Oldfjällens konung. Mehkene har varit ett fjäll som med sin spetsiga toppkam länge legat i mitt bakhuvud. Hur man än vrider på kartan så ligger det dock ganska långt bort.
   Dagens ursprungliga plan var att sticka iväg med Johan och Erika Ranbrandt samt Jonas Hagström och i första hand leta fina åklinjer. Men på torsdagen hör Matildas kusin Jacob Svensson av sig och är på väg upp från Uppsala för att tura några dagar. Vi har länge pratat om att försöka få till en tur tillsammans så jag ändrar mina planer då Jacob är mer intresserad av att jaga höjdmeter. Jacob har tidigare bott i Jämtland då han jobbade som meteorolog på F4, och turade då mycket här uppe. Vi har också sällskap av Peter Lindstöm som jobbar på ambulanshelikoptern här i östersund.

Peter och Jacob på väg mot dagens första topp, Stuore Tjovre.
Jag tänker mig att ska man ändå gå till Mehkene så kan man lika gärna riva av några till toppar på vägen. Jacob har dessutom försäkrat att varken han eller Peter har något problem med längden på turen. Så dagens första topp blir Stuore Tjovre. Från dess topp kan man se in mot Mekhenes två toppar  och dagens nästa topp, Raragaise, som ligger mitt emellan. 
   Jag känner mig lite grann som min gamla Vorsteh, Vintra. Jag har lite bråttom upp på alla toppar. Anledningen är att det bara är där jag har täckning på telefonen och jag vill försäkra mig om att jag inte håller på att bli pappa. 
   Jacob håller på att doktorerar i meteorologi. Han studerar någon form av skikt i den lägre atmosfären som ska hjälpa till att ge säkrare prognoser över norra sveriges fjälltrakter, Typ :-) Jag fick i alla fall lite mer insikt i hur höjdmätaren på klockan inte linjärt påverkas av trycket när det är så olika skikt och temperaturer på fjället som vid en kall högtrycksdag. Intressant tycker jag, då jag ofta stört mig på klockans höjdangivelser på topparna sista tiden trots kalibrering innan start.

Raragaise sett från Mehkene


Mehkenes västtopp.
På toppen av Mekhene finns det flera fina brantåk att välja mellan. Idag fick snöförhållandena avgöra och vi valde sydväst sidan som bjöd på bitvis riktigt fin åkning.

Jacob lyckades nosa upp lite lössnö.

Peter hittade en fin linje
Totalt fick vi ihop dryga 2000 fallhöjd, fördelade på fem toppar och 27km. Helt ok dag.

2 kommentarer:

  1. Kul att följa dina turer... Jag är sjuk och har ångest. Slipper iaf vara i solen. Oldfjällen vad är det? Offerdalsfjällen heter de: https://docs.google.com/spreadsheet/pub?key=0Ajz-riTP4NZAdFZDNmdFVkt3TmlBaDlkWW9LalI1X0E&output=html

    SvaraRadera
  2. Krya på dig! Känns inte offerdalsfjällen lite för övergripande? :-) Kul att se din lista. Snart kanske min blir officiell...

    SvaraRadera