Etiketter

lördag 17 mars 2012

mont blanc

onsdag den 20 oktober 2010
Överflyttat, från min gamla blog



startade från cosmic hyddan vid 01.30 på morgonen. Gick på bra och toppade ut efter fem timmar och tio minuter. Då hade vi säkert förlorat 45 minuter på Isrännan på col d’ maudit. Vi var först till isrännan av alla replag som gick från cosmicen. När vi kommer fram så befinner sig dock två danska replag där. de pitchar rännan och efter ett tag vänder det ena replaget. 




Vi väntar som väluppfostrade svenskar på vår tur. Under tiden börjar det komma ikapp flera replag med Guide/klient. Guiderna är stressade och förbannade på danskarna och sura på oss för att vi väntar. Jag bestämmer mig för att leda upp för att inte bli omkörd, trots att det rasar betänkligt med is ner genom rännan. Det är i princip svart ute och allt jag ser är det som pannlampan klarar att lysa upp. Det jag ser är en ca en meter bred uthuggen isränna som lutar ca 60 grader så långt upp jag kan se. under mig ser jag ingenting och vet inte om det är brant eller snorbrant. Jag klättrar upp ca 2 meter och drar i en isskruv för att inte både jag och Mårten skall fara iväg ifall jag faller. Då får guiden bakom mig spel och skriker år mig att det finns fasta rep en bit upp och att jag kan säkra mig där. Det visste ju inte jag. 

Väl förbi rännan var det bara att gå på. soluppgången från toppen var magnifik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar