Etiketter

fredag 9 mars 2012

Gåsen-vålåstugan, 3 toppar


På tisdag var vädret ännu bättre och jag startade i svag vind och solsken. Första toppen var Kleavetje, 1278m. Mer eller mindre en transporttopp på vägen mot Lievkiesåjja, 1443m. Det här fjället var en positiv överaskning med flera fina åk. Nordöstsidan är en fin "cruising"sida på ca 200-300m fallhöjd, beroende på hur man väljer att avsluta. Östsidan är brant och fin med 300m fallhöjd.

Lievkiesåjja med de fina nordöst och östsidorna.

Stora Härjångsstöten sett från Kleaveje
Jag körde ner mot nordöst sidan då mitt nästa mål var Vuelie Livkiesåjja, 1340m

Vuelie Livkiesåjja sett från Lievkiesåjja

Därifrån var det bara att ta sig tillbaka till Vålåstugan mellan smällhögarna. Anlände till stugan efter ganska precis 3 timmar. Turen var ungefär lika lång som igår men bara ca 830 fallhöjd. Väl framme vid stugan fick jag köpa en rulle tygtejp för att tejpa Vintras tassar, som fått slita hårt i den vassa snön.


Efter två mil på skotern var jag tillbaka vid bilen efter en otroligt fin tvådagars tur.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar