Etiketter

måndag 19 mars 2012

Dent de Giant

söndag den 18 Juli 2010
Överfört från min gammla blogg;



Fantastisk topp som tyvärr är förstörd av fasta rep på toppspiran. Klättrade den ändå fritt. Lite enklare än man först tror när man ser toppen. En 5c repa på slutet är cruxet.
   Startade vid sextiden på morgonen och gick på hyfsat för att vara först upp för rasbranten, där risken för stenslag var stor pga bristen på snö. Tyvärr hade vi ett italienskt replag framför oss som vi gått ikapp. Det slutade med att vi höll på att stryka med. Vi försökte ligga så tight vi kunde på dem för att eventuella stenar inte skulle hinna få upp så hög fart. Efter ett tag händer det som vi har befarat, de drar loss en stor sten i hundra kilosklassen som kommer farande ner mot oss. Vi hinner instinktivt trycka oss in mot bergväggen, under en liten hylla för att skydda oss. Jag tror jag är säker när stenen slår in i repet mellan mig och Mårten och kastar in Mårten mot klippan. Tobbe är stabil och lyckas hålla Mårten. Annars hade vi troligen dragit  iväg alla tre. Hade vi inte befunnit oss inknutna i en vertikal miljö tror jag slagsmålet inte varit långt borta. Italienarna ber efter en rejäl utskällning på blandad franska svenska och engelska om ursäkt och släpper förbi oss. Resten av turen flyter på fint och vi toppar ut efter ca 6 timmar från hyttan.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar