Etiketter

tisdag 17 april 2012

Keb Classic dag 2

Vaknade 06.00 och gick upp för att käka frukost. Lite seg i benen men ändå piggare än väntat. Omvänd jaktstart gällde i dag. De långsammaste lagen från igår startade i en klump kl 08.00 sedan var det utspritt till kl 09.00 då ledarna gick ut. Vi startade kl 08.30 då vi var 30 minuter efter ledarna igår.

Vädret vid starten var låga moln men vindstilla. Vår plan var att gå ut lugnt och förhoppnings kunna öka senare eller åtminstone inte behöva slå av. Jag tog täten och Micke som var starkast i går fick snodda Mårten. Vår ambition var att komma fram till insteget på Östra leden utan att ha några av de lite långsammare lagen precis före oss, samtidigt som vi ville hålla undan för de lagen som kom bakifrån. Helt enkelt vara bland de första där för att undvika strul under klättringen.

När vi närmade oss insteget var det bara Fredrik Sträng och Oscar som gått om oss. De måste ha startat offensivt.  Ungefär här gick vi igenom molnen och ovanför oss reste sig Östra Leden och Kebnekaise i strålande sol och vindstilla. Jag kände mig riktigt stark och under färden upp mot toppen kunde jag passa på att njuta av hur vackert det var.

Byte från skidor till stegjärn, här är det lag Uhrweder/silva.

Superstarka Josefina toppar ur Östra Leden

Fredrik Sträng och Oscar byter tillbaka till skidor
Nerfärden som också gick via Östra leden flöt på bra och utförskörningen ner till storglaciären var snabbt avklarad. Sedan var det bara att mata på upp till Södra Nischen och en brutalt fin utförskörning ner till Isfallsglaciären. Där var det dags att repa upp och gå vidare. När det var dags för utförskörningen ner mot Tarfala så droppade jag och Mårten bara repet så fick Micke fixa det. Han är ruskigt snabb utför och nere vid Tarfala var han ikapp mig och Mårten. Vi hade oxå laddat på och efter utförskörningen var vi ikapp täten med Björn/Micke och Fredrik/Oscar. Sedan var det platt skate längs leden innan vi vek av upp mot isgrottan på Kebnetjåka(?).

Supercoolt att vandra in i glaciären för att komma upp en bit längre upp på fjället. Nu var vi passerade av fyra lag och nådde toppen som femte lag vilket vi var klart nöjda med.

Utförsåkningen som följde ner från toppen var lååång och i varierad, men mestadels bra snö. Här öste vi på allt vi hade och vid bytet till hudar hade vi häng på alla lagen utom Uhrweder/silva. Den avslutande stigningen upp mot Doulpagorni var slitsam för mig, Mårten och Micke började känna lukten av slutspurt så nu fick jag koppla in mig bakom Mårten och Micke. Sista nerförskörningen var bara att elva och vi lyckades passera Fredrik Sträng och Oscar. Tror vi var tre lag i mål inom två minuter, så den omvända jaktstarten var en rolig idé. Efter tidstillägg så slutade vi femma.

Sjukt nöjda efter en fantastiskt jobbig och rolig dag.

Jag vill tacka Staffan och Johan Johansson för fina bilder. Kolla gärna in Staffans blogg på; http://staffanbjorklund.blogspot.se/