Etiketter

lördag 25 april 2015

Överraskande bra fjäll!

Förra veckan var jag i Gäddede för att avsluta projektet med topparna. Då onsdagen gick åt till att djävlas med fastkörningar av bilen så blev det två toppar kvar till torsdagen, båda relativt långa. Jag startade tidigt på morgonen från Brattli strax utanför Gäddede i lätt snöfall och låga moln. Därifrån var det 22km på skoter till Jougdaberg där jag parkerade skotern och då hade vädret klarnat upp. Fiskåfjället är ett fantastiskt fint skidfjäll. riktigt långa åk, upp till 740fallhöjd! Flera fantastiska bäckraviner och skogsåkning som är bland det bästa jag sett i jämtland.

Fiskåfjällets förtopp Pliehkie, skulle kanske kunna definieras som egen topp?

Nästa topp var Munsfjället, en topp som mest legat i moln hela veckan. Ursprungsplanen var att gå från Munsvattnet, men jag vägrade ge mig ut på de vägarna igen efter gårdagen. Så jag gick från Lillvattnet. Vädret hade då hunnit blivit sämre, men fortfarande så höga moln att man såg toppen. Totalt vart det lite drygt 40 km i dag och ca 1500fallhöjd.

Någonstans i molnen ligger munsfjället.

fiskåfjället

Munsfjällets topppyramid.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar