Etiketter

lördag 16 februari 2013

plaassagaejsie 971m


Planen var att åka upp mot Mjölkvattnet och parkera i Långsådalen. Därifrån ta skotern till Korsvattnet. När jag väl parkerat och klätt på mig alla varma kläder jag hade, då det var -15° och en bit på skotern,  märker jag att jag glömt skoternyckeln. Inte bra. Kollar lite på kartan och ser om det finns något annat ogjort fjäll på gångavstånd. Hittar Plaassagaejsie som ligger lite dumt till med en rätt lång anmars i förhållande till fallhöjd och att det inte finns någon annan topp att göra samtidigt. Men det är ett fjäll som jag ändå behövt göra förr eller senare så det är bara att dra på hudarna och börja gå.


Vädret klarnade upp allt mer och det vart en riktigt fin anmarsch, sakta vart det varmare och jag kostade på mig en fikapaus med vetebullar och nutella i solen. Glad att jag gick på lätta grejor idag då det bara var 550 fallhöjd men 13km plattgång.


Det var fin snö hela vägen, men samma instabila snölager som i storulvån förra helgen, ibland kunde det vara sättningar på över 100m2 när man gick.






När jag kom tillbaka till bilen var det bara -5° och riktigt skönt så jag tar av mig vantarna och sätter dem bakom backspegeln medan jag tar fram nyckeln och packar in grejorna i bilen. Där blir de sittande tills jag måste stanna och pinka halvvägs till Östersund. Verkar som mitt minne inte var med mig i dag :-)








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar