Etiketter

torsdag 26 maj 2011

skäckerfjällen

Jag har inte riktigt känt mig färdig med skidåkningen och när prognosen för helgen vart allt bättre kändes en tur till skäckerfjällen som ett bra alternativ. Johan hade tittat ut en ränna från Opmedstjahke under sitt arbete med Friluftsliv i Jämtland som skulle vara 300 fallhöjd lång, och därmed vara en av de längsta i Jämtland. Jag vet inte om den är åkt innan, men sannolikheten är rätt stor att den är oåkt med tanke på hur långt den ligger från närmaste väg. Är det någon som vet så skriv en kommentar.
   Johan och jag startade på lördag kväll vid niotiden från Anjan. Efter att gått till fots ungefär halva Lill-Anjeskutan gick det att sätta på sig skidorna. När vi väl passerat "toppryggen" var det snö över allt och vi fick några fina svängar ner mot Strydalen. 

Frame vid Strydalen, kl 11 på kvällen.

Vi hade bestämt att vi skulle möta upp med Mårten Pettersson på morgonen. vid 07.30 kom Mårten, då hade han hunnit med Lill och Stor Anjeskutan. Vi rundade Aahkantjahke rätt högt och fick några svängar ner mot sockertoppen.  Sedan följde vi västryggen upp till toppen. Åkningen norrut mot opmedstjahke var riktigt fin och på lätta grejor tar det lite längre tid innan det roliga är över :-)

Från Sockertoppen fick vi en bra vy över rännan

Opmedstjahke har två toppar där den östra är högst enligt kartan. Vi fick dock den västra att vara två meter högre på våra höjdmätare. Insteget på rännan var spektakulärt, höga bergväggar på båda sidorna och cirka 2 meter brett i början.

Johan Ranbrandt vid insteget

Mårten Pettersson i toppen av rännan

Sedan öppnade det upp sig och man åkte i en fin konkav ränna med mellan 10-30m bredd och en skön lutning mellan 40-42 grader. Ett av de finaste åken jag gjort i Jämtland. Perfekt snö och vackra omgivningar tillsammans med en estetisk linje.
   Nöjda tog vi en snabblunch i sockertoppens vindskydd. Vi rundade sockertoppen på östsidan och gick sedan upp på Aahkantjahke. Det fanns en öppning mellan klippväggen och hängdrivan där vi startade dagens sista åk. Även det riktigt bra. Jag hade lite bråttom hem så Johan och jag plockade upp våra övernattningsgrejor i Strydalen och vände upp mot Lill-anjeskutan för dagens sista motlut. Snön var rätt klibbig och vi kunde gå hela vägen upp utan hudar. Mårten tog en topp till. 

Aahkantjahke med sista åket skiers left om klippväggen

Säsongsavslutning?




2 kommentarer:

  1. Hey... Jag kristoffer lidvall(f.d undersåkersbo, nu mer göteborgare) har åkt rännan på Opmedstjahke 3gånger, varav första gången 2008 tillsammans med en vän David lindgren, sen har jag ytterliggare tre vänner som jag delat detta åk med Mattias skantz, Karl ahlmestål, Daniel klintefelt(våren2010)... fint som snus, lär även vara gjord av någon innan 2008 enligt min tro och uppfattning, Peace

    SvaraRadera
  2. Kul att höra. Såg att era namn fanns i gästboken i vindskyddet. Här har säsongen äntligen kommit igång.

    SvaraRadera