Etiketter

onsdag 18 maj 2011

Gjuratinden, 1712m

Efter "trängseln" på Kirketaket ville jag verkligen upp på Gjuratinden där det skulle erbjudas lite lättare klättring sista biten. Något som jag tycker gör turen lite roligare och mer varierad. Alla tyckte att det verkade bra då det oxå skulle erbjudas bra skidåkning. Turen upp var fin med flera lite brantare fält som bröts av av flackare partier. Under toppyramiden delade vi upp oss. De som ville upp på riktiga toppen tog på selar, stegjärn och plockade fram yxorna. De andra åkte ett extra åk ner på sydsidan.

Jag och Matilda på väg upp mot toppyramiden.

Vi gick oinknutna tills det var ca 30-40 höjdmeter kvar. Innan vi  knöt in oss fick vi göra en lite obekväm passage över en brant sydvänd snösluttning där vi kände att det inte skulle skadat att vara där lite tidigare på dagen.

När jag hittat en bra stand tog jag upp de andra tre på löp då vi bara hade ett 30m rep.


Det var egentligen bara en passage som var lite klurig. Hörde att det var helt snöfritt och torrt bara dagen efter vi var där. 


Erika, David och jag på toppen. Johan fotar.  Jag hade glömt min kamera på i filmläge i ryggsäcken. Så johan har fotat alla bilder.

Vägen ner gick bra. Vi var lite oroliga att det inte skulle räcka mellan standplatserna med ett 30m rep, men  det gick på metern :-) Skidåkningen ner var riktigt rolig.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar