Etiketter

tisdag 9 april 2013

Jämtlands bästa skidfjäll?

Vad krävs för att få till ett bra skidfjäll? Lekfull terräng? Mycket fallhöjd? Effektiv fallhöjd? Orörd snö? Ett fjäll som har allt det är Himmelsraften vid Mjölkvattnet. Här finns fina öppna ytor, rolig skogsteräng och några av Jämtlands längsta rännor. 
   I dag körde jag och David två av rännorna. Den nedre, som är markerad med grönt är inte så väldigt brant men otroligt fin. 10-15 meter bred och nästan 400 fallhöjd.


Vägen upp gick genom den tydliga lavingatan  till höger i bilden och bjöd på stenhård snö.  Jag gick och svor över att jag glömt skarjärnen hemma.  Skogen här är ganska gles och här har jag haft riktigt fin åkning tidigare


När vi kommit upp till "topppyramiden" tog vi skidorna på ryggen och klättrade upp i den översta rännan som är ca 200 fallhöjd. Hade nog trott och hoppats att den skulle vara lite brantare än den var. Det var bara allra översta biten som  krävde lite mer "teknisk" åkning.





Vi hittade faktiskt två gamla spår på vägen upp, någon som känner sig skyldig??

1 kommentar:

  1. Tror det är mina vänner från stan. Daniel Skog och Viktor Johansson och deras häng. De brukar ofta skida där. Tänkt att jag tjatat på folk i 10 års tid att Mjölkvattnets är Jämtlands toppturspärla innan några överhuvudtaget vågade prova...
    Y:et rännan som är den övre på 200 höjdmeter. Gick den skidåkarens högra inrun att köra?? Brukar vara lite luft tur in i rännan där.

    SvaraRadera