Etiketter

fredag 16 november 2012

Lättvikt? Haglöfs Skimo Comp



Är helt inne på lätta prylar, det ger möjlighet till fler åkta fallhöjd, fler åk och möjlighet att ta sig till de finaste åken. Men vad får man offra? Självklart en del hållbarhet. Om man tänker sig för och använder grejorna rätt så håller det mesta förvånansvärt bra. Det som dock slits oerhört fort är ryggsäckar särskilt i kombination med att bära skidor på dem och/eller stegjärn och yxor. Efter att förbrukat en ryggsäck per säsong bytte jag i fjol till en tyngre men hållbarare ryggsäck. När jag senare under säsongen fick en Haglöfs skimo comp var det bara att erkänna att den blev den säck som fick hänga med på flest turer. Det är helt enkelt riktigt skönt att gå lätt. Tyvärr gav den upp i onsdags.


Jag klagar inte, utan vet att det här är en säck som är gjord för att bara plockas fram på tävlingsdagar. Men som tur är finns den i en aningen tyngre men betydligt hållbarare variant, utan tilläget "comp" i namnet. En sådan får det bli istället. För modellen som sådan är den bästa jag provat med snabb skidfästen.
   När jag ändå är inne på lättvikt så lyckades jag knäcka min ena stav i tisdags på väg upp på skutan. För tillfället går jag på ett par movment X-bound som jag verkligen gillar, dock är det en låneskida i väntan på att mina egna ska komma. På denna sitter en Plum bindning som är helt förjävlig att få in i gå-läge. Så jag tog staven under låsmekanismen och drog till. Inte så smart. Har gjort så tidigare under säsongen utan problem, men då har det varit med mina utförsstavar, tänkte inte på att jag hade "race" stavarna denna gång.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar