Etiketter

lördag 1 december 2012

In sweden we call it a "fiasko"

Stora planer för helgen. 3 toppar skulle det bli idag. Jag och David Nordblad stack från Östersund vid 07.30 och styrde mot Lofsdalen i Härjedalen för att göra Sömlighågna, Svanhågna och Hovärken. Att det skulle snöa och vara kallt hade jag förträngt. Eftersom jag precis har sålt alla mina skidor och inte fått de nya ännu fick jag låna ett par av Dynafit PDG med ställbar storlek. Bindningen fäster med torx skruvar i en spårplatta. Ordern var att inte dra åt dem för hårt för då pajar dom. Tydligen drog jag dem för löst. För på toppen på Sömligshågna lossnar bindningen. Torx ingår inte i min topptursutrustning så det är bara att vända hemåt med stopp var 300:ade meter för att dra åt bindningen hjälpligt med stjärnmejseln på Leathermanen.
   Att vi skulle hinna de andra två topparna på det sättet var inget alternativ. På vägen ner drog vi loss en liten flaklavin och fick oss en liten åktur. Snöfältet var inte större än 20X20 meter och det var nog rätt väntat att det skulle släppa. Väl vid bilen kunde jag konstatera att jag förfrusit ena stortån. Den var stor som en potatis. Imorgon är det nya projekt, får se hur tån känns. SMHI lovar minus 21°, dock ingen vind.
Det hade kommit 10-15cm snö under natten, under det var det tunnt

Vi hittade en öppen fäbod där vi fikade

riktigt bistert idag på fjället, kraftig vind, snödrev och -13°

Fram med GPS:en för att kolla att vi verkligen är på toppen

Bindning som lossnar, lavinsurf och förfrusna tår. David är lika glad för det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar