Etiketter

torsdag 12 mars 2015

Stor Axhögen med overkligt avslut

Det blir verkligen mycket strötoppar i år. Uppsamlingsturer kanske man kan kalla dem. En topp som blivit kvar i Härjedalen efter en tidigare tur, där jag fick vända på grund av dåligt väder var Stor Axhögen. Den har känts lite seg att plocka då det är 18 km tur och retur till foten av fjället.  Toppen är 1322m men man startar från Sveriges högst belägna väg, Flatruet på 975m. Så det blir inte mycket till fallhöjd.

Sveriges högsta bilväg.

Stor Axhögen

Årets första tur med fikastopp! sol och vindstilla.

I helgen beundrade jag helagsmassivet från norr, idag vart det från söder.

skarsfjällen

Stor Mittåkläppen


Det speciella med den här turen var avslutet. När jag kommer skateandes mot bilen ser jag några som gjort en rejäl solgrop i plogvallen med utsikt över halva härjedalen.  Det visar sig att det är ett bröllop. Så medan jag börjar ta av mig skidorna för att klättra över vallen blir jag inbjuden. Så turen avslutas med bubbel, snittar och andra läckerheter. Tyvärr blir jag så ställd så jag glömmer att fota hela grejen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar