Etiketter

fredag 21 februari 2014

lunndörren

Att få till en tur med tre småbarnsföräldrar och världens hårdast arbetande skidfotograf, i jämtlandsfjällen i bra väder är som att få alla planeter i solsystemet att stå på rad. Men nu hände det i onsdags. Jag, Mårten Pettersson, Tobias Granat och Mattias Fredriksson möttes upp på stationen i Undersåker för gemensam avfärd mot Valbo. 


I lunndörrsfjällen finns tre fina U-dalar, Lunndörren, Storådörren och Lillådörren. Här finns Sveriges högsta fjällväggar och flera av dem har fina rännor för både klättring och skidåkning. I dag var det arbete för Mårten och Mattias, så för att hinna med fotograferandet valde vi den närmaste rännan som med jämtländska mått är relativt frekvent åkt.

Tobbe tar täten upp mot insteget.

Den här väggen körde Jag, Mårten och Tobbe för två år sedan. Linjen är det sammanhängande s formade snöfältet

Mattias imponerade idag med stabila färdigheter både upp och ner. Dessutom med en rejält tung kamerarygga

Mårten njuter av hur fint man kan ha det på jobbet i jämtland


Tobbe på väg ner i rännan med Mattias redo.
Fantastiskt trevlig dag. Jag gillar verkligen lunndörren ur ett skidperspektiv. När jag är klar med alla mina toppar kommer det här vara ett av de ställen jag vill hänga mycket på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar