Etiketter

söndag 5 maj 2013

Avalanche Awareness Day


Har legat lite på latsidan med bloggandet ett tag. Lite mindre tid över nu med en 6 veckors bebis hemma :-) I måndags var jag och Martin Larsson i Åre för att medverka i en "Avalanche awareness day" med Åre Lavincenter. Gabiel Arthur skulle göra ett reportage för Naturkompaniets magasin "365" och ville ha med lite personal från Naturkompaniet. Jag och Martin tyckte det var en perfekt möjlighet att repetera och fräscha upp lite lavinkunskap. Om det är något jag lärt mig under min skidkarriär så är det att det att man aldrig ska tro att man är fullärd när det gäller laviner.


Mårten går igenom grunderna med en transciver
Jag är imponerad av hur mycket vi han med under en dag. Mårten hade vägt av bra mellan teori och praktik och vi fokuserade på det viktiga under dagen, dvs hur man undviker att hamna i en lavin.

Typiskt vårväder. Lite sol, lite moln.


Dagen avslutades med en kaffe och sammanfattning i solen. Jag gillar Mårtens evidens baserade tänk kring laviner, fritt från hokus pokus och overifierade teorier. Han är också helt införstådd med konflikten bra skidåkning=mycket snö och brant=lavinfara.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar