Etiketter

onsdag 7 september 2011

djävulskammen, sylarna

Hade tänkt att spendera helgen i Åre med att cykla DH och XC, men väderprognosen började se allt bättre ut så planerna byttes ut till en snabbtur upp till sylarna för att klättra. Denny var sugen att hänga på så vi drog iväg upp till Storulvån efter jobbet på fredag. Efter en snabb tur upp till sylarna i delvis mörker gick vi och la oss vid elvatiden. Vi steg upp vid sjutiden och käkade frukost. Vädret var rejält trist med låga och kompakta moln. Enligt prognosen skulle det klarna upp fram mot lunch. Vi tog det lugnt ett tag och började gå vid tiotiden.
Vid elva var vädret riktigt fint, bortsett från en kraftig vind. Jag har ingen aning om hur många gånger jag varit på syltoppen, dock vet jag att jag bara varit där två gånger i klart väder. Kanske skulle det bli en tredje?

När vi knöt in oss på kammen började det dra in moln från väster. Efter tio minuter var det helt tjockt och allt kändes som vanligt i sylarna... Vi klättrade kammen på ganska precis 45 minuter. Vi kortrepade eller gick löpande hela tiden. Förutom en av hamrarna då jag stannade och tog in Denny och plockade på mig säkringarna som han samlat upp.


Turen är oerhört fin om man vill ha en enkel kamvandring med några inslag av lättare klättring. Dock kände jag mig lite less på att gå fyra mil på platten i delvis regn för att klättra 45 minuter i moln. Nästa tur till sylarna får bli med vesslan i vinter :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar