Etiketter

lördag 18 april 2015

skitvägar!

Idag stod två toppar i hotagen på schemat, det stora Munsfjället och den lite mindre Väjrakliehpie. Bägge i norra hotagen. Planen var att ta mig till Munsvattnet söder om Munsfjället och därifrån göra bägge topparna.

Tyvärr hade jag ingen karta som täckte hela vägen från Gäddede till Munsvattnet, men hur svårt kunde det vara att hitta, det finns ju Google! En timme senare står jag på en snöig skogsbilväg som mäter ungefär fem meter i bredd. Med en 6 meter lång tvåhjulsdriven husbil med släp. Mobiltäckning? Nix. Det är bara till att börja lasta av skotern och dra runt släpet. Enkelt. Det svåra är att vända bilen då vägbanken bara är ca 4 meter + en halvmeter med översnöat dike på varje sida. Jag har ingen lust att glida ner i diket med ett av hjulparen. Då är det nog färdigt för i dag.

1.5 timme senare är jag runt med bil och släp. Nu inser jag att det är läge att skaffa en karta. Så åter till Gäddede... Ytterligare en timme senare är jag äntligen på rätt väg. Vägen är bitvis sunkig och spårig lervälling eller spårig iskana beroende på höjd och om den ligger i skuggan. Jag möter en Fyrhjulsdriven bil med släp och frågar honom om det går att ta sig hela vägen fram till Munsvattnet med tvåhjulsdrift. Efter lite betänketid svarar han ja. Jag har ingen lust att gå 40km extra idag så jag kör på. Efter ungefär 10 km tar det stopp i en snöig och isig uppförsbacke. Skit! Att backa hela vägen tillbaka med släp känns inte realistiskt. Så  dags för en ny vändning. Denna gång slutar det med bakhjulen fast i diket. Med spade, rep och skoter  har jag efter ca 2 timmar fått loss bilen. Nu är klockan snart 2 och jag har strulat och jävlats i 6 timmar. Börjar bli duktigt less.

Nu ställer jag bilen och kör resten av sträckan med skotern, trots långa partier med barmark.  Vid tre tiden börjar jag äntligen gå mot Väjrakliehpie. Munsfjället har jag gett upp för dagen.

dagens första vändplats.

23km senare är jag åter vid skotern. Mentalt less. Stressat på rätt rejält då jag inte haft någon GPS pga batteritorsk. Ville kunna använda mina spår för att hitta hem igen, då jag visste att det var dåligt väder på väg in igen och terrängen var vågig och svårorienterad. 


Väjrakliehpies östvägg i bakgrunden.

Åter i Gäddede blir det tidig kväll. Två långa toppar i morgon. Hoppas på sikt, då jag fortfarande kommer vara utan gps.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar